tirsdag 7. desember 2010

Blogg for første gang

Ja bloggen er opprettet nå. Lurer nok litt på bruken av dette inn mot undervisning, tenker og en del på brukervennlighet til blogg i undervinsning. Som dere ser av mitt første innlegg har klassen og jeg opprettet en facebook side sammen. Alt nå så ser jeg en del ting som kanskje ikke er helt greit ved bruk av facebook på denne måte(eller er det jeg som er ikt idiot?). Mulig blogg kan vise seg som et mer riktig medium, men vil eleven bruke det? Vel mye skal læres så vi får se,  prøve og feile.

4 kommentarer:

  1. Hva var det du synes var ikke så bra med å bruke Facebook med klassen? Jeg vurderer å gjøre det selv, men lurer litt på detaljer.. Facebook skal jo være gøy, jeg vil ikke ta det fra elevene ved å mase om skolearbeid. Men de er jo på Facebook hele tiden, kanskje de setter pris på å ikke måtte skjekke ITSL..?
    Har du lest dette: http://nyskole.blogspot.com/2010/08/facebook-og-lrere.html ?

    SvarSlett
  2. vel, facebooken er delt inn i 2 brukergrupper. 1 for klassen og 1 for Ptf faget, her legger jeg ut beskjeder og linker til its learning. Men dette ser ut til å fungere best som et rent beskjedsenter ut til elever. Jeg logger ikke noe mer aktivitet på its learning som en følge av å bruke facebook.

    SvarSlett
  3. Hei der Roger - da er jeg endelig kommet til den del av oppgaven som heter at jeg skal kommentere navnet under meg på listen. Det var deg. Først - så fin den ser ut. I forhold til bruk av blogg ser jeg at du og er usikker på bruk - det blir spennende å prøve det litt ut. Ellers har jeg og laget en egen Facebook område for elevene etter at du snakket om dette på skolen. Syntes det da hørtes spennende ut.Jeg har ikke satt det i gang. Dette var i første omgang for at jeg ikke rakk det før. Nå har jeg tid, men er usikker. Vet ikke om jeg kanskje kommer i en annen posisjon i forhold til deres privatliv enn jeg ønsker? Hvordan opplever du det?

    SvarSlett
  4. Det med elever og deres privatliv opplever jeg ikke som noe problem. Har drøftet dette med elevene, riktignok har jeg 1 elev som har villet gardere seg mot dette og vil ikke på klassens facebook. Grunn til at jeg ikke anser dette som er et problem er basert på at jeg ikke føler behov for å utforske elevers privatliv. Og elevene er nok litt mer kritisk på hva de legger ut nå som det kan være mer synlig for læreren.

    SvarSlett